donderdag 28 januari 2016

Applicatielandschap

Kijk, dat is dan weer het voordeel als je geen rekening hoeft te houden met een thuissituatie.
Het staat vrij te kiezen welke applicaties ingezet worden.

Hoewel, dat is niet helemaal waar.. Om te beginnen is er geen budget, dat beperkt de keuze al tot Open source, freeware of proeflicenties van commerciƫle software.




Maar goed, er zijn genoeg alternatieven, al schetsen de gevestigde leveranciers graag een ander beeld. Bovenstaande plaat is het geworden, alleen Analysing, Reporting, Dashboarding is nog niet uitgewerkt.in applicaties.

Wat valt er over de keuzes te zeggen?

PDOK (dataportaal), PDI (gegevensuitwisseling), PostgreSQL (database) zijn bekende producten die ik regelmatig gebruik in productieomgevingen.

QGIS (beheer van geografische gegevens) ken ik nog uit de tijd van Gary Sherman. Hij wilde graag een alternatief voor ArcView maken, maar dat liep wat uit de hand. De rest is geschiedenis. Ik heb er zeker tien jaar niet meer mee gewerkt, voor zover er destijds mee te werken viel..

WSO2 is nieuw voor mij, maar ik heb er op basis van de beschikbare documentatie en professionele ondersteuning wel vertrouwen in. Zij hebben eerder al aanbestedingen bij waterbeheerders gewonnen (net als hun naaste Open source concurrenten overigens).

En Chrome is natuurlijk... Chrome, all-time favourite browser sinds versie 4.

Ieder platform is goed met scripting aan te sturen, zodat het echte programmeerwerk maar beperkt zal zijn.

That's it for now..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten