Je werkt als ICT'er bij een overheidsinstelling en vraagt je continu af of het slimmer en beter kan.
Je denkt vaak van wel, maar je weet ook dat iedere verandering onzekerheden en risico's met zich meebrengt die men liever uit de weg gaat. En er is een spanningsveld met de dagelijkse werkzaamheden, die niet verwaarloosd mogen worden. Het doorvoeren van een vernieuwing wordt vaak pas mogelijk nadat zij eerst (liefst elders) bewezen is èn goed in de organisatie verankerd zijn. Dan nog is succes niet gegarandeerd, niet iedere vernieuwing is per definitie een verbetering. Vernieuwen of innoveren is dus bepaald geen sinecure..
Je denkt vaak van wel, maar je weet ook dat iedere verandering onzekerheden en risico's met zich meebrengt die men liever uit de weg gaat. En er is een spanningsveld met de dagelijkse werkzaamheden, die niet verwaarloosd mogen worden. Het doorvoeren van een vernieuwing wordt vaak pas mogelijk nadat zij eerst (liefst elders) bewezen is èn goed in de organisatie verankerd zijn. Dan nog is succes niet gegarandeerd, niet iedere vernieuwing is per definitie een verbetering. Vernieuwen of innoveren is dus bepaald geen sinecure..
Neem nou bijvoorbeeld een overheidsinstelling die over waterbeheer gaat. Er wordt veel informatie verzameld, - bewerkt, - gedeeld, en er is een omvangrijke producten- en dienstencatalogus. Big Data en IoT zijn vandaag hot, morgen weer not. Leveranciers zijn er als de kippen bij om innovaties op hun vakgebied te promoten. De basisvoorzieningen van de organisatie blijven daarbij stabiel: If it ain't broke, don't fix it. Hoe ga je in zo'n omgeving met tegengestelde belangen om?
Dat zijn drie mooie (openbaar toegankelijke) vertrekpunten om eens anders te kijken naar ICT basisvoorzieningen.
Dat leidt tot de volgende uitdaging:
- Werk aan een fictieve implementatie van logische datamodellen op basis van vrij beschikbare middelen (denk bijvoorbeeld aan Open source), en daarbij bewust zoeken naar alternatieve oplossingen (denk bijvoorbeeld aan toepassen van NoSQL), en deel de resultaten met iedereen die er in geïnteresseerd is.
- Werk een aantal fictieve voorbeelden uit, waarmee je kunt zien dat de informatie naadloos te gebruiken is binnen processen.
Mijn persoonlijke doel is kennis opdoen en gesprekspartner kunnen zijn in een klant- leverancier relatie. Ik start deze blog alleen en in privé tijd, maar ik sta uiteraard open voor hulp of reacties.
En als er ooit maar één persoon iets uit deze blog in zijn eigen organisatie (of voor een klant) toe gaat passen, dan ben ik helemaal tevreden met zo'n bijvangst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten